Dzień dobry. Przyszłam z receptą wykupić LEK WITAMINY D3. Pani farmaceutka sprzedała SUPLEMENT DIETY. Ja nie zwróciłam uwagi na miejscu, dopiero w domu. Mam deficyt, tylko 9 witaminy D3. Pani farmaceutka powiedziała, że niema dawki 7000, ale ona może dać 2*4000. Ja zapytałam czy potrzebuje kolejnej recepty na 4000, na co ona powiedziała że nie. Ja zapytałam, czy to równoznaczny LEK temu z recepty? I otrzymałam odpowiedź tak! Ale teraz rozumiem, że mnie oszukali, ponieważ deficyt nie można uzupełnić SUPLEMENTAMI. Czy mam prawo do wymiany suplementu na leki?
* pole wymagane
* pole wymagane
Anna Lewandowska Farmaceuta, Redaktor
2 miesiące temu
Rozumiem Pani frustrację związaną z tą sytuacją. Rzeczywiście, doszło tu do nieporozumienia i niewłaściwej realizacji recepty.
Lek a suplement diety to dwie różne kategorie produktów. Leki są ściślej regulowane i mają udowodnione działanie terapeutyczne, podczas gdy suplementy diety są traktowane jako żywność i nie podlegają tak rygorystycznym kontrolom.
W przypadku zdiagnozowanego niedoboru witaminy D (poziom 9 ng/ml jest znaczącym niedoborem), lekarz przepisuje zazwyczaj lek, a nie suplement diety. Leki zawierające witaminę D3 są przeznaczone do leczenia niedoborów.
Farmaceuta nie powinien zamieniać leku przepisanego na recepcie na suplement diety bez wyraźnej zgody pacjenta i lekarza. To nie jest równoznaczny produkt.
Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj:
https://www.gdziepolek.pl/artykuly/czym-roznia-sie-leki-od-suplementow
W tej sytuacji ma Pani prawo do reklamacji i wymiany produktu. Należy wrócić do apteki z paragonem i wyjaśnić sytuację. Apteka powinna wymienić suplement na przepisany lek, jeśli jest on dostępny. Jeśli apteka nie ma przepisanego leku, powinna Panią poinformować o tym fakcie i zaproponować sprowadzenie go lub skierować do innej apteki. W przypadku braku możliwości realizacji recepty w danej aptece, farmaceuta powinien zasugerować kontakt z lekarzem w celu ewentualnej zmiany przepisu.
Jeśli apteka odmówi, można złożyć skargę do Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego. W przyszłości zawsze warto dokładnie sprawdzać otrzymany produkt jeszcze w aptece, aby uniknąć podobnych sytuacji.
Produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne wydane z apteki, co do zasady, nie podlegają zwrotowi. Zasadzie tej nie podlegają jednak suplementy diety i kosmetyki, które też pozostają w obrocie apteki. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj:
https://www.gdziepolek.pl/artykuly/kiedy-lek-mozna-zwrocic-do-apteki